Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Portræt af Henrik Møller, MG Malerne ApS

Henrik Møller startede MG Malerne ApS tilbage i 1992 i Holstebro. Efter mange år og en gennemført minnesotakur flyttede Henrik virksomheden til Vesterbro i København, hvor den nu ligger på 10. år og klarer sig ganske godt.

Henrik har 12 ansatte og ønsker ikke at vækste virksomheden yderligere. Størrelsen er god, og hvis MG Malerne får større opgaver, tager de andre med på opgaven. Har de modsat perioder med færre opgaver lejes personalet ud til nogle af de store malervirksomheder. Det fungerer rigtig godt.

Jeres tilfredshed – vores fremtid
Henrik har et slogan, der hedder ”Jeres tilfredshed – vores fremtid”, og det fortæller meget om, hvordan virksomheden drives. ”Vi skal sørge for at kunderne er tilfredse, og derfor har vi altid en god dialog med dem inden, vi går i gang under projektet og efter, vi har udført arbejdet. Det er vigtigt, at de får det, de gerne vil have, og at ønsker, der måtte opstå, når vi ér gået i gang også løses. Det drejer sig jo om, at kunden skal være tilfreds. Derfor laver jeg også altid selv mangelgennemgangen, så jeg hele tiden har styr på vores kvalitet” fortæller Henrik Møller.

Laver mange butikker
”Vi maler mange butikker for både, Coop, Rema1000 og Salling Group. Det er blevet et speciale for os. Det kræver meget koordinering og samarbejde med de andre fag, og det er vi gode til. Butikkerne har korte frister, og vi skal være fleksible i samarbejdet med de andre fag” fortsætter Henrik.

MG Malerne maler ud over butikker mange lejligheder – både nybyg og renovering og af og til, får de også en udsmykningsopgave af en børnehave eller lignende. De løser opgaver på Sjælland og i Jylland.

Udfordring i faget
Det går ganske fint med at være malermester i disse coronatider. Der er nok at lave og mange nye opgaver på vej ind, men Henrik oplever alligevel en afventning fra entreprenørernes side, og det mener han er helt naturligt. ”Vi ved jo ikke, hvor dette ender hverken i Danmark eller i verden, så det er naturligt at afvente lidt.

En anden ting, som jeg vil nævne, er de muligheder, der er for at udføre malerarbejde i Danmark for f.eks. en polsk virksomhed. Virksomhedens folk kan arbejde 183 dage i Danmark på et CVR nr. uden at betale skat, og så skifter de blot til et andet CVR nr. og arbejder 183 dage på det også uden at betale skat. Det gør, at de arbejder til nogle langt lavere timepriser, og at de ikke er organiseret. Det er meget konkurrenceforvridende for danske virksomheder, og vi støder jævnligt på det. Det synes jeg skal stoppes.

En anden udfordring vi har er, at malerfaget betragtes som et servicefag frem for et håndværksfag. Det betyder, at alle i princippet kan starte en malerforretning. Det trækker faget ned. Vi burde have en autorisation som malermester ligesom så mange andre fag har. På den måde kunne vi vise vores faglighed og skille os ud. Det har de indført i Norge med stor succes, og det synes jeg også, vi burde indføre i Danmark.”

Hvorfor MG Malerne
Adspurgt, hvorfor MG Malerne generelt har succes svarer Henrik, at det handler om tillid og om evnen til at snakke med alle mennesker. Der er kun 15 sekunder til at skabe tillid, før det er for sent, og det skal man kunne, og så skal priserne og kvaliteten naturligvis være i orden.