Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Portræt af Den Hollandske Malermester, Joost Zeij

En varm formiddag i august lykkedes det mig at fange Joost Zeij på telefonen. Imødekommende, som han er, tog han en pause fra malerarbejdet, så vi kunne få en snak om Den Hollandske Malermester.

Det blev både en sjov, inspirerende og givende snak. Joost er et særdeles positivt menneske og håndhæver en høj kvalitet i alt, hvad han laver. Det giver respekt og kunder, der kommer igen.

Malermester siden 2016
Joost har boet i Danmark i 14 år og har været selvstændig malermester siden 2016. Virksomheden er lige nu på 4 mand, og det går godt. De har travlt. Tidligere var Joost maler i flere forskellige virksomheder, men ønsket om at blive konduktør med den ekstra uddannelse, det betød, lykkedes det ikke at få, og som Joost udtaler: ”Jeg ønskede at starte på uddannelsen til konduktør, men samtidig blev jeg far, og det kunne ikke kombineres med barsel. Samtidig har jeg i flere jobs slåsset med at få lov til at lave den kvalitet, jeg synes, arbejdet fordrer. Det skal være i orden, og vi skal gøre kunderne glade. Det skal der være tid til. Derfor er det dejligt at være selvstændig og selv sætte standarden for arbejdet.”

Mund til mund
Joost får mange opgaver ved mund til mund metoden, og firmaet løser både opgaver for private og for erhverv. Samtidig har de et godt samarbejde med MJP Entreprise og en række andre virksomheder inden for VVS, tømrer mv., som ønsker at benytte dem til maleropgaver. Det giver en afveksling i opgaverne, som motiverer Joost, og han udtaler: ”Det bedste ved faget er, at vi kan gøre en masse mennesker glade, fordi vi er de sidste på byggepladsen. Hos private er det typisk et længerevarende ønske om, at få ændret på husets fremtoning, så de bliver også glade for at se resultatet. Vi løser samtidig mange forskelligartede opgaver, som gør det sjovt og afvekslende at gå på arbejde. Min grundholdning er, at det vigtigste er kvaliteten, og hvis det tager lidt ekstra tid, må vi bruge det, så kunden bliver tilfreds. Det gør det langt mere tilfredsstillende at arbejde, og sikrer vores fremtid.”

Medarbejderne skal være glade
”Jeg går meget op i, at mine medarbejdere trives, og synes det er sjovt at gå på arbejde. Derfor går ros fra kunder også altid videre til dem. Det betyder meget, tror jeg. Samtidig laver vi forskellige ting sammen – kører gokart, laver stand up paddling, går ud at spise mv. Alt sammen noget, der styrker det sociale fællesskab, og gør at vi kender hinanden godt, og det sætter jeg pris på” fortsætter Joost.

1 million i egenkapital
Adspurgt om, hvor virksomheden er om 5 år, har Joost ikke en holdning til virksomhedens størrelse. Om de er 5 mand eller 70 mand, må tiden vise, men til gengæld har han et økonomisk mål. Han ønsker at virksomhedens egenkapital er på 1 million om 5 år, men som han siger – aldrig på bekostning af gode forhold for medarbejderne, som skal have en god løn, bil, pensionsordning og gode oplevelser.

Gode råd til andre
De gode råd til andre, som vi også kom ind på går meget interessant på det personlige. Du skal ranke ryggen, skyde brystet frem og kigge op, og du skal altid kunne se dig selv i øjnene i forhold til det arbejde, du leverer. Det at være stolt af det, du laver og stå ved dig selv, og ikke lade dig ”købe for billigt” er vigtigt udtaler Joost.